Most kell lépni – Változnak a bizalmi vagyonkezelésre vonatkozó szabályok

A bizalmi vagyonkezelési struktúrák körül ezidáig rendkívül kedvező adókörnyezet volt. Ez, az elmúlt napok fejleményei miatt jelentős változáson megy keresztül. Irodánk vezetője a portfolio.com oldalon megjelent cikkében elemzi a változásokat. A cikk elolvasásához kattintson IDE! 

Röviden összefoglaljuk a fentiekkel kapcsolatos gyakori kérdéseket és válaszokat.

1. Mi a vagyonkezelés? Mi a lényege ennek a lehetőségnek?

Irodánk vezetői számos cikket írtak a bizalmi vagyonkezelés lényegi elemeiről, kérdés-válaszokról, amelyek a legjelentősebb magyar gazdasági hírportálokon olvashatóak. Mielőtt a struktúra felállítása mellett döntene, javasoljuk, hogy olvassa el az alábbi cikkeket:

Amennyiben még további információra lenne szüksége, az alábbi videókban irodánk alapítója, Simon Stella elmagyarázza a bizalmi vagyonkezelés főbb jellemzőit, gyakorlati-ügyfél példákon, esettanulmányokon keresztül megvilágítva, hogy mire jó a struktúra az adózási előnyökön kívül:

 

2. Jelenleg nincs bizalmi vagyonkezelési struktúrám. Még élhetek a korábbi adókedvezményekkel, ha gyorsan lépek?

Arról már biztosan hallott, hogy megváltoznak a bizalmi vagyonkezelés jelenlegi adóelőnyei. Ezen a linken összefoglaljuk, hogy pontosan milyen változásokról van szó.

Attól függően, hogy mennyire bonyolult bizalmi vagyonkezelési struktúrát kíván létrehozni, illetve a bizalmi vagyonkezelésbe adandó vagyontárgy áll-e átruházási korlátozás alatt, a röviden válasz az, hogy valószínűleg igen.

Az új adóváltozások 2023. szeptember 12-én lépnek hatályba, így ez azt jelenti, hogy 2023. szeptember 11. napjáig lehetséges a struktúrát felállítaniMegközelítőleg szeptember 1-ig vállalunk új ügyfeleket, de ez sajnos nem jelent arra garanciát annak, aki ezen határidő utolsó napján keres minket, hogy tudunk segíteni problémája megoldásában. Megjegyeznénk, hogy tapasztalataink szerint minden nap számít: a hatósági átfutási idő is hosszabb lesz, mivel sokan most ébrednek rá, hogy szeretnének bizalmi vagyonkezelést felállítani, így érdemes mielőbb felkeresnie minket.

Sajnos itt fokozottan igaz lesz a mondás: aki lemarad, az kimarad.

 

3. Érdemes nekem most sietni, felkeresni egy ügyvédet és bizalmi vagyonkezelést létrehozni?

Abban az esetben, ha valaki az adókedvezményekkel akar élni, akkor az alábbi esetekben javaslunk ügyvédet felkeresni:

1. Ha van olyan vagyontárgy a tulajdonában, amelynek a szerzési értéke alacsony, azonban a jelenlegi piaci ára magas, és a jövőben, akár 10+ éves időtávlatban ennek az értékesítését tervezi. Mire gondolunk?

  • Elsősorban gazdasági társaságok tulajdonrészére (kft. üzletrészére, zrt. részvényekre). Ezeknek a szerzési értéke jellemzően egyenlő a befizetett törzstőke összegével (kft-zrt. alapításakor ez néhány millió forint szokott lenni).
  • Tőzsdei részvények is kerülhetnek bizalmi vagyonkezelésbe, de elsősorban akkor van értelme azokat bizalmi vagyonkezelésbe adni, ha azokat ezidáig nem tartotta Tartós Befektetési Számlán, és a megvételkori részvényárfolyam alacsonyabb, mint a jelenlegi tőzsdei árfolyama az adott részvénynek.
  • Startup befektetések bizalmi vagyonkezelésbe adásával akkor érdemes sietni, ha az Ön befektetése után már voltak további tőkebevonások (hiszen a felértékelődés és az értéknövekmény ekkor feltehetően megjelenik), vagy a startup piaci értéke egyértelműen növekedett bármilyen más okok miatt.
 

2. Általánosságban elmondható, hogy a szerzési érték és a piaci ár közötti különbözetnek nagyságrendileg legalább 100 millió forintnak kell lennie, hogy adózási okok miatt a bizalmi vagyonkezelés felállítása megérje az ügyfélnek. Példával illusztrálva: Ön alapított 15 éve egy kft-t., aminek a törzstőkéje 3 millió forint. A kft-re van egy vevőjelöltje, aki 150 millió forintot kínálna érte. Ebben az esetben, ha megtörténik az értékesítés, a fizetendő adó nagyságrendileg 22 millió forint lenne (SZJA). Jól átgondolt bizalmi vagyonkezelési struktúrával az adó összege viszont nulla forint is lehet. A költségeket természetesen le kell vonni (ld. 5. pont), de látható, hogy jelentős adómegtakarítás érhető el.

Minél nagyobb a szerzési érték és a piaci ár közötti különbség, annál több adó takarítható meg – 5 milliárdos cégértéknél a fizetendő adó már 750 millió forint lenne bizalmi vagyonkezelés nélkül.

Megjegyezzük, hogy számos egyéb előnye is van a bizalmi vagyonkezelésnek, ebben a cikkben csak az adózási kérdésekkel foglalkoztunk.

 

4. Mi az a 3 legfontosabb kérdés, amit át kell gondolni a bizalmi vagyonkezelési struktúra felállítása előtt?

Ki legyen a vagyonkezelő? Szükséges egy vagyonkezelőt kiválasztani, ami egy üres/gazdasági tevékenységet nem végző cég legyen. Ezt a céget az irodánk is meg tudja alapítani (1-2 munkanap alatt), viszont fontos kiemelni, hogy a társaság tulajdonosa és ügyvezetője (és ezek családtagjai) nem végezhetnek másnak bizalmi vagyonkezelési tevékenységet.

Kik legyenek a kedvezményezettek? Ügyfeleink minden esetben családtagjaikat szokták megnevezni. Ennek köre van, hogy szűkebb (házastárs és gyerekek), de előfordul, hogy tágabb családi körből kerülnek ki a kedvezményezettek (unokatestvérek, szülők).

Mi kerüljön bizalmi vagyonkezelésbe? A fenti 2. pontban lévő vagyontárgyakat javasoljuk, de természetesen más vagyonelem is bizalmi vagyonkezelésbe adható.

 

5. Mennyibe kerül Önöknél egy bizalmi vagyonkezelési struktúra felállítása (set-up díj)?

Ügyvédi díjazásunk függ a vagyonkezelési struktúra komplexitásától, de jellemzően 7-10.000 EUR + áfa közötti összeg a munkadíjunk.

Ez nem egy jogszabályi előírás vagy kötelezettség, de a vagyonelem piaci értékének meghatározásához érdemes és javasolt egy szakértőt igénybe venni, ha nem teljesen egyértelmű a piaci ár (pl. tőzsdei részvénynél a napi záróár a kiindulási pont, cégnél egy nem túl régi vételi ajánlat). Amennyiben céget szeretne bizalmi vagyonkezelésbe adni, akkor egy cégértékeléssel foglalkozó szakértőt kell igénybe venni. Irodánk egyik cége, a Stradamus Zrt. végez ilyen tevékenységet. A cégértékelés díja jellemzően 1-2 millió forint + áfa, de minél komplexebb a cégstruktúra, annál költségesebb a cégértékelés szakértői díja.

Ingatlan bizalmi vagyonkezelésbe adásánál ingatlan értékbecslő megbízását akkor javasoljuk, ha az ingatlan egyedi mivolta miatt a piaci ár meghatározása nehézségekbe ütközik (pl. iroda, munkásszálló, hotel).

 

6. Milyen éves költségei vannak a bizalmi vagyonkezelésnek?

Éves szinten kb. 600.000 Ft adminisztrációs költséggel kell számolni. Amennyiben a struktúra legalább 5 évig fennáll (eddig javasoljuk mindenképpen), akkor a bizalmi vagyonkezelési struktúra teljes fenntartási díja és set-up díja kb. 7-7,5 millió forint.

 

7. Kit keressek, ha érdekelne a bizalmi vagyonkezelés?

Vezető ügyvédeink, Perger Gábor és Simon Stella foglalkoznak bizalmi vagyonkezeléssel. Kérjük, hogy a központi, [email protected] email címünkre írjanak, mert akkor biztosan minden ügyvédünk megkapja a megkeresést. Kérjük adja meg a telefonszámát és nevét, hogy rövid határidővel vissza tudjuk Önt hívni.